NEW : SUSU KAMBING self pickup PERAI, Pulau Pinang

Salam..

Hai kawan-kawan..
Nampak tak saya dah ubahsuai sikit blog ni..
Sikit je..

Kat sebelah kanan ni, dah disenaraikan dengan penuhnya bahan-bahan craft yg asma-felt-box jual.
Gambar tu digabung2kan utk jimat space..
Nak tengok detail, klik je kat gambar tu ya..
Nanti anda akan dibawa mengembara ke alam craft supply yang sungguh indah.. ^___^

Yang nak order handmade, perlu direct contact saya kat asema84@gmail.com;
Takpun whatsapp 018-379 8330,
Handmade ni biasanya customized, jadi kene bincang2 design, saiz, warna, harga dan tempoh siap.. Itu sebabnya ia takde dalam website.. :>

Kalo korang ni peminat blog ni (ada ke?), pasti korang tau saya dah tambah beberapa item baru yang bukan kraf.
Iaitu EMAS dan SUSU KAMBING

Saya tak begitu aktif jual emas, kerana fokus pada craft..
Lagipun ramai sangat tanya soalan yg bukan-bukan pasal emas..
Baru tau rupanya memang ramai takde knowledge pasal emas..
Knowledge saya pun ciput je, tapi mungkin kerana saya anak separuh Terengganu, dari kecik tengok wanita2 kat kampung yg duk umah papan, berkain batik dan melenggang bawak bakul pegi pasar, rata2nya gelang emas kiri kanan separuh lagi nak sampai ke siku. Kat leher ni bergelung2 emas pelbagai corak..
Time anak nak pergi belajar, atau nak buat tangga baru, atau nak beli kereta gantikan kereta yg rosak, atau nak buka bisnes kecik atau nak modal bisnes utk suami dan anak; wanita ni pergi pajak gadai dan gadaikan bahan-bahan kemas tu dan wala! ada cash dalam tangan..
Tak perlu berhutang dan meminjam2.

Wanita2 yg saya sebutkan tu kejenya setiap hari ialah siang ikan, jemur bilis, buat ikan kering, gentel keropok lekor; bukan kerja ofis ada basic salary.. Nak buat pinjaman pun bank taknak bagi sebab takde slip gaji.. Melalui emas ni la mereka lock simpanan utk digunakan kemudian hari..

Saya bole explain bagaimana emas digunakan untuk simpanan..
Tapi tak boleh explain bagaimana nak untung dalam pelaburan..
Sedangkan otai2 pelaburan sendiri pun dah cakap, emas bukan pelaburan yang bagus.

Pelaburan ialah keluarkan RM1 utk dapat RM2.
Keluarkan RM10 utk dapat RM50. Itu pelaburan..

Beli emas sekeping, ia takkan beranak jadi 2 keping..
Tapi ia tak akan jadi setengah keping..
Dan dalam jangkamasa panjang, sekeping tu nilainya meningkat.
Maka ia medium simpanan yang bagus utk jangkamasa panjang..

Kalo bab pelaburan tu, better tanya orang lain..
Saya tak reti melabur emas..

Saya cuma reti melabur dalam kraf..
Beli bahan RM1; jahit2 dan jual dgn harga RM5.
Pastu beli bahan Rm5; jahit2 dan jual dengan harga RM25.
Pastu beli bahan RM25; jahit2 dan jual dengan harga RM125..

Itu la cara saya melabur..
Saya suka buat benda yang saya faham camana wang tu bergerak.
Kalo tak faham camana ia bergerak, saya takkan buat; walaupun ia snagat menguntungkan..
Tu yang tak kaya2 tu..
Hahaha..

Kalo korang nak simpan emas, bagitau je saya ya..
Nak emas apa semua ada..
Yg kat website tu belom update lagi; hai.. banyak betul saya berhutang update dengan korang..
Maaf sangat2.. :(

Haaa,, Tengok, dah membebel ke mana ntah..

Item bukan kraf yang kedua ialah SUSU KAMBING RAFIE


Dah lama nak beli susu kambing..
Nak beli yang fresh, tapi kat sini takde jual..
Ada sesetengah tu mahal sangat, rasa kurang mampu la pulak..

Ada jugak peniaga yang claim susu kambing keluaran syarikat lain dah dicampur dengan susu lembu dan kandungan gula yang tinggi.. Susu yang dia jual je yang pure 100% susu kambing asli yang diimport dari negara xxx, dan kambing species xxx sebab tu mahal..

Ntah la..
Saya pun tak reti nak check ketulenan susu kambing..
Yang saya tau, kalo mahal tu tak mampu la kot nak minum..
Bukan tak bagus, memang bagus cuma kita sedar la kemampuan kita ni kan..

Pada suatu hari terjumpa tokey Susu Kambing Rafie ni di alam maya.
Yg buat tertarik tu ialah beratnya 650g dengan harga RM45.
Seingat yg pernah saya nampak harga dalam RM45 ke atas, berat 400-500g camtu..
Pastu dia kata takde bau..

Yeke?
Saya pernah kene dah susu kambing yg bau kambingnya kuat..
Mampu minum 1/3 cawan je..
Pastu trauma terus dengan susu kambing..
Bila orang cakap takde bau pun, terus teringat pengalaman yg mengerikan haritu..
T___T

Disebabkan nak bertukar ke susu kambing punya pasal, beli je la sebotol.
Lagipun tokey Rafie ni pengeluar Melayu berskala kecil.
Walaupun saya agak menyampah kat peniaga Melayu (walaupun saya sendiri Melayu) kerana sikap mereka yang sambil lewa je, perlahan dan berlengah2 dan bertangguh2, takde skill melayan pelanggan dengan cara profesional, tak berusaha buat pelanggan gembira, suka marah2; tapi saya tetap nak support bisnes mereka; sepertimana korang support bisnes kecik saya ni..

Bila dipikir balik, kalau korang cuma beli handmade dan craft supply dari kedai dan bisnes yang besar2 sahaja, tentu saya tak mampu bertahan sehingga sekarang.
Disini la tanggungjawab saya utk support bisnes kecik seperti saya juga..
Biar kita sama2 maju..

Seperti seorang pemuda Cina bagitau saya, "semua bisnes kecik maa; lama2 baru besar"

Sampai je susu ni kat umah, cuba teka apa perkara pertama yang saya buat..
Biasanya orang berniaga je buat keje gini..

Saya terus timbang, nak tengok betul ke 650g?
Tengok2 beratnya 820g termasuk botol..
Pastu timbang susu tak termasuk botol, beratnya ngam 650g.
Yay!

Ai,, teruk betul.
Sampai macam tu sekali punya perangai.
Paranoid ke apa ni..?

Pastu sesi merasa pulak..
Huhuhu.. Trauma ni..


Sambil ditemani pokok carrot, saya campurkan 2 scoop susu kambing dengan segelas kecik yang tak penuh air suam (2/5 air panas + 3/5 air masak). 
Bukan apa, kalo ada bau kambing, takde la rasa banyak sangat kene abeskan..
Kikiki,,

Jangan guna air panas tau, nanti khasiatnya berkurang.

Slurrp...
(cewah, ada sound efek lagi)
Nyum nyum nyum..
Takde bau!

Yay! Bole minum..
Sejak hari tu, setiap pagi saya breakfast dengan susu kambing ni tau..
Saya tak suka amik breakfast sejak kecik lagi..
Sekarang baru nak start atur balik lifestyle yang sihat.
Rasanya segelas susu ni dah ok kot utk berpagi-pagi..

Sape yang duk area Perai, Pulau Pinang tu, dan nak dapatkan Susu Kambing Rafie ni, bole self pick-up kat umah saya..
Stok sentiasa ada in shaa Allah
Harganya susu kambing ni RM45 je sebotol, cukup untuk buat 30 gelas..

Yang duk kat tempat lain, saya akan poskan..
Cam biasa, saya pos barang setiap hari kecuali Sabtu dan Ahad.

Boleh order direct kat --> http://shop.asmafeltbox.com

Atau whatsapp: 018-379 8330

Jom bertukar kepada susu kambing.

Wassalam..










2 Ulasan

  1. wah jual susu kambing pulak...makin maju bisnes ko... bagus2...aku beli kat mydin jer... tak taula dia campur ke tak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat mydin jenama apa ek? KAlo harga berpatutan, nak try gak..

      Padam
Terbaru Lebih lama