Website Saya Hilang.. :(

Salam..

Website saya : asmafeltbox.com dah hilang!
Tak caya klik kat link atas tu..
Don't worry, saya tak prank orang...

<Screen Shot>

Kan...

Saya sendiri pun tak tau apa yang berlaku..
Dan developer yang create website saya ni pun tak pernah nak reply...
Serabot sangat kepala otak saya..

Terpaksa saya tanya semula apa yang kastemer beli tadi dan minta alamat.
Naseb baek customer asmafeltbox semuanya baik hati dan memahami..
Syukur sangat2..

Dan yang paling tak best, reward point yang dorang kumpul semuanya ada dalam tu.. :(
Camana saya nak track semula?
Saya dah janji, setiap pembelian dorang akan dapat reward point, dan bole tebus dalam pembelian seterusnya..
Maksudnya dapat diskaun bergantung kepada berapa banyak yang kita spent sebelom ni..

Tapi kini?

Saya dah takde mood dah..
NAseb baek jugak website lama tu masih simpan sebagai back-up, kalo tak, tak tau la camana..

Ada yang bagitau saya:

Alaaa, tak payah la website2 ni. Blog kan ada, fb pun ada. Niaga kat blog dan facebook pun dah cukup dah. Tu la nak canggih sangat. Dah jadi macam ni, padan muka.

Lupa nak perkenalkan, orang yang cakap ni namanya Langau..

Okay,
Apabila customer hubungi saya, ada 2 perkara yang dorang nak; iaitu pertama HARGA dan kedua GAMBAR. 75% minta harga dan gambar item yang spesifik; manakala 25% lagi minta semua harga dan gambar barang yang saya jual.

Ada lebih kurang 180 items kat asmafeltbox (tak termasuk handmade)

Jadi, adakah saya perlu:

1. Upload semua 180 gambar barang yang saya jual ke dalam email dia? Atau ke whatsapp dia, atau ke pm dia? Ataupun;

2. Bagi satu link yang ada semua item lengkap dengan harga dan gambar dan window shopping la dia sampai pengsan..

Kalo tanya saya, saya prefer cara kedua.
Sebabnya saya sangat menghargai masa..

Oleh itu, apakah jenis link yang perlu saya bagi kepada dia?

1. Link ke Facebook Page (dimana kebanyakan orang guna smartphone dan susah nak akses ke album page - terutama kalo guna web browser kat phone yang sangat lembab)

2. Link ke Blog (dimana gambarnya bersepah-sepah)

3. Link ke Website (dimana semua item disusun ikot kategori dan harga dah sedia terpapar. Malah mereka bole terus order kat sana, dapat pula pos percuma bila order lebih RM100 dan dapat reward point lagi)


Kalo tanya saya, saya prefer link yang ketiga.
Itulah sebabnya saya buat website tu..

Dah tu kenapa tak tetap pada satu website je? Kenapa nak buat 2 3 website. Kan dah susah. 

BAik la.. Meh saya explain.
Shopping cart pertama saya ialah asmafeltbox.lot.my
Selang beberapa tahun kemudian, muncul smartphone dan manusia mulai melayari internet menggunakan smartphone dan semakin merebak dari semasa ke semasa. Malangnya kat website ni, dia punya interface kat smartphone, sama dengan web browser. Dia tak tukar jadi mobile version punya. Kalo tak caya, try la buka kat phone..

Itulah punca utama saya bertukar ke website baru yang lebih mobile friendly; dan kini ramai customer yang order direct melalui smartphone masing2. Ini adalah satu ikhtiar untuk memudahkan kehidupan dorang.

Website lama tu saya masih kekalkan sebagai backup; dan ia cuma bole tampung 200 items je. Kalo nak masukkan lebih dari tu ndak muat.

Tapi, saya tak sangka la website baru ni bole hilang camtu je..
Saya bayar untuk setahun tau, bukan utk beberapa bulan..
Kalo saya tau nak hilang, takde la saya guna khidmat si tak guna punya orang tu..

Apapun, dari sudut yang indahnya, kini saya dah tau cara nak create sendiri website from scratch tanpa menggunakan perkhidmatan orang tengah. Masa nak decide buat sendiri tu rasa takot sangat.
Mana taknyer, time study tu tercengang saya tengok smeua ayat yang sangat alien tu.. Term yang langsung saya tak faham.
Sekarang dah rasa lega sikit sebab dah berjaya. Yay!

Owh, ada satu lagi soalan dari regular customer saya.

Akak, bole tak masukkan barang2 dalam website asma-felt-box.com tu cepat sikit. Sebab saya nak order ni. Order kat whatsapp ni susah la kene belek-belek pastu taip panjang2. Kat shopping cart tu senang sikit. klik klik je. Maaf kalo menyusahkan akak.. (saya warnakan tulisan biru sebab dia orang baik dan beradab)

Akak pun nak minta maaf sayang, sebab dah susahkan semua orang. Saya ni kan, kalo bole nak masukkan semuanya serentak siap satu hari. Tapi masa saya sekarang ni suntuk sangat. Saya dalam proses persediaan untuk projek bulan April nanti. Banyak giler keje utk projek tu.. Apapun, in shaa Allah saya akan mencuri seberapa banyak waktu untuk update website tu. Maafkan saya semua.. I love u so much bebeh..

Projek apa tu kak?

In shaa Allah saya akan ceritakannya nanti..
Belom bole bagitau lagi, kot kot la tak menjadi ke, tangguh ke..
Kalo dah confirm semua sebulat suara, baru saya bagitau kat sini..

Tolong doakan saya, hari ni saya nak masukkan item dlm shopping cart baru ni semapu mingkin....
Amin...

Mekasih korang..

Wassalam...

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama