Membebel...

Salam...

Baru-baru ni saya baca kat satu grup kat FB satu post yang marah seller bersikap kurang ajar bila kastemer tak jadi beli barang... Kesnya kastemer nk nak cari 1 barang ni dan ada sorang seller bole belikan untuknya. Seller charge kos handling dan tambah dgn kos poslaju. Kastemer terkejut dgn harga mahal terus tak jadi beli... Pastu seller bersikap kurang ajar dengannya...

Kemudian kat wall saya pulak muncul satu post yang marah kastemer bersikap kurang ajar selepas tak jadi beli barang dan berani pulak post kat group.. Katanya mesti la ada handling charge sbb kos minyak kete, parking, masa, tenaga, nk pi beli brg n pos ke poslaju. Dan kalau tak mahu beli jangan la kurang ajar sangat dan kalo tak puas hati pm la bakpe nk citer kat satu dunia.. katanya...

Dari kedua2 post tu saya tau mereka la buyer dan seller tu...

Dan sepanjang hari tu notification asyik bunyi2 dan didapati komen bagi kedua2 post terbabit adalah sangat panjang berjela.. Bila saya baca, saya tak rasa tak best la.. Sebabnya; ada komen yang sebut bodoh kat seller tu, bodoh kat buyer tu; sindir2 dan mengapi2kan orang lain.. Kalo ada komen yg memujuk dan fikir positif, ada pulak yang menjawab.. Korang tau la kan, bila perempuan berkumpul dab bercerita tentang keburukan orang lain.

Bagi saya, tu hal kecik je.. Kadang2 masalah berlaku bila intonasi si penulis tak sama dengan intonasi pe pembaca. Contohnya bila buyer tu kata, "Amboi, mahalnya! Tak pe la tak jadi la." Buyer tu tulis dgn suara Sizuka; tapi buyer baca dgn suara Giant. Cuba korang buat suara Sizuka n baca ayat tu. Pastu buat suara Giant pulak. Kan berbeza bunyinya...

Saya pun selalu ada masalah bila nak reply pertanyaan dan rejection dari kastemer. Nk tulis camni; nnti dia baca lain plk. Nak tulis camni nanti dia igt aku menyindir plk. Nk tulis cmani nnti dia igt aku sombong plk..
Kadang2 tu berminit2 jugak nk tulis 1 ayat... Punya la nak jaga hati orang.. Orang lain bagi salam pun tak, memperkenalkan diri pun tak... Guna caps lock.. Buat tanda soal sampai 5 biji utk 1 soalan... Tengkiu pun xde..

Kemudian, sebab rasa tak best tengok komen2 yang cuma tau cerita dari sebelah pihak (memnadnagkan saya dapat baca post n komen dari both sides); saya pun click "report post to admin". Report post to admin ni yang saya faham maksudnya "lapor pos ini kepada pentadbir" atau dalam bahasa panjangnya "bagitau tuan punya group tentang pos ni untuk dia beri perhatian sebab pos ni rasa macam tak sedap je berada dalam group yang Muslimah, Ilmiah, Feminine ni."

Esoknya, bila saya buka fb saya ternampak satu post dari admin marah2. Ayatnya lebih kurang bermaksud. "sape yg suka2 hati ni report post kat admin ni? Kalau tak suka baca, jangan la baca post tu. Ni sampai report2 bagai. Sape yang buat keje ni baik mengaku. Jangan sampai admin tau sendiri!

Saya terkedu... Saya bersalah ke..?
Saya bingung kejap..
Lebih membingungkan bila ada komen, "sape punya keje tu? Kalo rasa tak bole nk terima buat apa masuk grup ni?." "Pegila menjahit sorang2" "Sape yg buat tu? sabar ye admin." "Be strong admin. Allah menduga kita dgn pelbagai cara".

Ha....?
Kenapa begitu....?

Saya pun terus PM admin dan mengaku saya yang buat dengan niat nak admin filter post tu. Kalo admin rasa ok; takpe la.. :>

Pastu admin reply cakap, "Ok, nanti sy reply sbb sy demam skrg ni. TQ sudi pm."
Rasanya tak perlu reply kot... sebab dia dah reply pun kan...
Tapi disebabkan dia kata nak reply, saya tunggu la sampai skrg...

Saya rasa kan, mungkin ramai berganggapan report tu bermaksud "report polis supaya kene penjara". Atau "report pihak berkuasa kerana dia bersalah".

Walhal report tu bermaksud lapor..

Macam reporter yang melaporkan kejadian supaya orang ramai tau.
Atau pekerja yang hantar report kat bos tentang perkembangan projek tapak binaan.
Atau report card yang anak2 kene tunjuk kat ayah untuk tau resul peperiksaan sekolah.

Harini saya ternampak post ni kat group lain:


Admin ni tau dengan jelas apa fungsi "Report to Admin" dan dia dengan jelas minta para ahli report kat dia kalo ada post yang tak kena. Tahniah Admin.. ^_^

Saya doakan supaya Muslimah Malaysia lebih beradab, menjaga mulut, menjaga jari dan meningkat keupayaan otak untuk berfikir dengan lebih bijak dan waras. Amin...

Wassalam....

1 Ulasan

  1. kdg2, menulis ni bahaya, sbb takut jd mcm ni la. Mmg kdg2 kite tulis dgn nada & niat lain, tp org baca dgn nada lain. Bila kena mcm ni, sepatutnya semua org cuba letakkan diri kat pembeli dgn penjual. masing2 nk yg terbaik, kan? huhu.. kalau semua org bersifat matang dan tak mementingkan diri sendiri, benda mcm ni boleh dielakkan..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama