Cara Menanya Soalan Dengan Betul...

Salam....

Dah masuk bulan Rejab kan...
Tahun ni saya nak puasa 10 hari utk bulan Rejab...
Huhuhu..
Sebenarnya nak puasa sebanyak mungkin, tapi target yg termampu je la ek..
Target byk2 nnti tak terbuat plk...

Harap2 dapat la puasa 10 hari tu...
InsyaAllah... Amin,.,...



Ini ialah biskot yg saya tunjukkan dalam video dalam entry yg lepas2...
Memang sedap.. hohoho....

Jangan lupa tau subsribe saya kat youtube...
Kalo rajin saya akan wat video2 lain lg...

Actually, saya cuma wat video yg show off how i made things...
There are not actual tutorials...
Owh, dan saya dapat satu mesej kat inbox tau.. Dia tanya:



Jom kita kaji mesej ni nak...

1. Mesej ni dihantar oleh orang yg saya tak kenali
2. Beliau nak dapatkan info dari saya (iaitu org yg beliau jg tak kenali)
3. Bila kita tegur orang kan (nak2 org yg kita tak kenal), apa perkara yg mula2 sekali kita akan ucapkan?
Jawapan ---> SALAM.. Yay! Betul!
Tapi dia ni tak bg salam pun...

4. Selepas bg salam kat orang yg tak dikenali; kemudian apa yg sepatutnya kita buat?
Jawapan ---> memperkenalkan diri... Betul3.. 3 markah utk saya
Tapi dia tak memperkenalkan diri pun...

5. Selepas orang yg tidak kita kenali tu dah bg maklumat yg sangat2 kita kehendaki tu, apa yg perlu kita ucapkan?
Jawapan ---> TERIMA KASIH
Yes! Exactly!
Dan dia tak ucapkan TQ pun kan...

Kesimpulannya: 
Melalui pemerhatian saya, manusia yg tak reti bagi salam, tak reti memeperkenalkan diri dan tak reti ucap terima kasih; yg dia reti ialah direct tanya apa dia nak dan dia nak kita direct  jawab apa yg dorang nak je; ialah manusia yg berada dalam SUB yg lahir pada tahun 90'an dan ke atas... 

Okay, obviously, bukan semua... Kebanyakan adik2yg PM dan inbox saya adalah manusia yg bersopan...

Dan saya sangat respek kat kakak2 yg lahir dlm tahun 70'an dan 80'an yg dgn sopannya email saya utk dapatkan maklumat... Siap explen serba sedikit masalah yg dorang hadapi berkaitan ngn felt craft dan minta tunjuk ajar saya... Kadang2 saya segan gak, saya ni lebih muda dari dorang, tapi takde pun dorang nak berlagak senior atau berlagak bagus pun depan saya...
Biasanya dorang mesej camni:

"Salam Asma.. Akak baru je belajar2 buat felt craft ni. Nak tanya skit la. Akak dah buat dah macam bla bla bla..... tapi tak menjadi.. Dia jadi bla bla bla... Bole tau tak biasanya Asma buat bla bla bla....? 
Harap Asma sudi share.. TQ :)"

BAgitau saya, sape kah manusia yg tak sudi share utk orang yg email ayat2 di atas?
Mesti la saya sudi... T___T

Yg budak2 muda ni mmg saya tak paham apa masalah dorang...
Ada tu kan yg email saya camni:
"Hey Kak Asma... Kat mana akak dapat kain tu haaa????"

Seriously, tak paham camne orang saket jiwa bole sudi mesej saya dgn ayat camni....
Lagi tak paham ngn orang yg bagi banyak sangat tanda soal...

APapun saya harap mesej yg saya tampal kat atas tu adalah mesej paling tak sopan terakhir yg saya dapat...
Pasni sape2 yg tak dapat reply dari saya tu, percaya la.. Sama ada mesej korang masuk SPAM atau masuk ke label TAK SOPAN...

Dan saya harap, para remaja yg baca entry ni sekarang, jangan la mencontohi mesej yg saya tampalkan kat atas tu...
Nak dapatkan maklumat, nak minta tunjuk ajar, sila minta dgn cara yg baik, yg sopan dan cara menghormati manusia lain..

Tau zaman skrg ni seme nak cepat..
Tapi jgn nak cepat sampai tak pandai bg salam dan ucap terima kasih....
Kalo la Izrail nak cepat sentap nyawa sampai tak sempat nak mengucap 2 kalimah syahadah...

Wassalam.... 

P/S: Dan kpd anda yg tak faham apa yg tak sopannya dgn mesej di atas tu, mungkin anda dalam kategori "PANDAI MEMBACA DENGAN TIDAK BEGITU BAIK". Oleh itu di sini saya ringkaskan:

"Cara pengajuan soalan yg baik ialah wajib mengandungi 3 perkara iaitu; 1. memberi salam; 2. memperkenalkan diri; 3. mengucapkan terima kasih."



1 Ulasan

  1. Salam,
    betul juga apa yang akak kata kan . .
    zaman dah berubah kn kn ! HAHA

    http://khairilfahmi.blogspot.com/

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama