Advice of The Day...

Salam...

Advice of the Day:


Nasihat ini saya nak share kpd semua crafter2 di Malaysia dan juga semua peniaga online supaya sentiasa beringat supaya tidak mendedahkan keburukan, kesilapan, kelalaian, kelemahan dalam blog atau FB korang kerana ia akan menjatuhkan nama baik korang... (and obviously, korang tak buat begitu kan..)

Mekasih kpd Encik/Puan/Cik Anonymous krn memberi nasihat yg berguna ini...

Saya tak dapat berterima kasih kpd beliau secara personal krn takde sebarang link yg ditinggalkan dan saya pun tak dapat melawat blog beliau semula... Mungkin beliau sorang yg pemalu jadi memilih utk tidak mendedahkan nama...

Apapun, sy tak kesah sgt mendedahkan kelemahan diri kat sini sebab segala kesilapan yg saya buat maybe boleh dijadikan iktibar kpd crafter2 lain supaya mereka takkan buat perkara bodoh yg saya buat ni... Lagipun pembaca blog ni rata2nya ialah crafter jugak... Dan kpd mereka yg baru berniaga online mungkin boleh belajar dari kesilapan yg saya buat ni...

Dan Alhamdulillah... Setakat ni customer sy semenyer dari kalangan org yg baik2 dan kompromi.. Walaupun mungkin ada yg serik ke ape ke; mungkin mereka pun takmo beli dh dari saya sbb servis sy yg sgt membosankan buat mereka rasa cam kene tipu je; tapi ini akan buat mereka cari blogshop lain dan dan memanjangkan rezeki kat orang lain. Isn;t that great...,!!!

Mungkin ini juga satu tindakan bodoh, membiarkan customer cari kedai lain g servis lebih baik... Tapi cam saya cakap dlm entry sebelom ini; I am not a full-time crafter anymore... Sy tak mampu nk penuhi kehendak semua orang.. Dan ada juga customer yg saya abaikan sbb tak dapat nk commit utk deliver brg tepat pada masa... I just can't help it... Sy takmo buat perniagaan ini sbg satu bebanan yg memaksa saya jadi exhausted... Sy nk tgk siri kegemaran saya, bwk adik2 pi makan kat McD, karaoke, shopping dan menjahit dgn gembira... Sy nk buat dgn enjoy dan ikhlas utk semua... Walaupun bukan seme puas hati...

Sebab itu juga sy tak letakkan harga yg terlalu rendah demi bersaing dgn blogshop lain semata2 utk buat org sukakan saya.. Yg last2 ia akan buat saya popular, penat tapi untung tak seberapa... Nope, itu bukan cara saya... Sy takkan spoil market dgn main ngn harga barang...

Tapi, nasihat ANon tu buat saya berfikir...
Mungkin pasni saya tak perlu lagi bercerita ttg perasaan saya dalam blog ni...
Mungkin saya tak perlu citer ttg aktiviti2 peribadi yg berkaitan dgn kraf dalam blog ni lagi...
Mungkin saya tak perlu share apa2 kejadian baik atau buruk dalam blog ni lagi...
Mungkin saya tak perlu merepek banyak2 dan panjang2 dlm blog ni lagi... (seperti yg anda baca sekarang)
*walaupun merepek tapi ada juga org sudi baca.. Huhuhu... *

Mungkin saya cuma perlu update brg2 baru je dalam blog ni...
Mungkin saya cuma perlu tampal gambar je dan tak tulis panjang2...
Mungkin saya cuma perlu repost balik entry2 produk2 sebelom ni...
*mcm blogshop lain*

I am considering that....

Wassalam....





4 Ulasan

  1. kate bos saye, satu kritikan boleh membunuh 90% semangat..jangn jadik macam tu !! kite ngn care kite, mereke ngn care mereke.lg pun berterus terg lagi baek kan, .kalau tak nanti cstumer mule la buat andaian yang bukan2 kalau barang sampai lambat..dan saye suke pendekatan akak ngn cstumer, sebab mesre... jgan cepat mengalah, gudluck !! ( penah beli barang kat sini..heeee~~ )

    BalasPadam
  2. Huhuhu... Mekasih No_Rule..
    Sy ni pun mmg jenis cepat lemah semangat. Tapi hasil sokongan korang seme, sy akan terus berusaha. Tu lakadang2 terjerit jugak time wat entry.... >_<

    Apapun, sy tetap melihat nasihat Si Anon dr sudut positif.. Mungkin beliau juga sayangkan saya dan bisnes saya ni lalu terus menegur supaya tak terlalu cemerkap.. Mekasih jgk Anon..:>

    BalasPadam
  3. kita perlu cari kelainan.. tak semestinya kita perlu ikut apa blogshop lain buat.. pada sy ini juga 1 strategi utk menarik peminat & customer.. 'blue ocean strategy'.. yg positive nya dapat menarik customer dr kalangan mereka yg suka ber'blog.. selain dr mereka2 yg minat brg2 craft..

    ok, be yourself..

    BalasPadam
  4. arg..tidakkkk!!please don't change..
    sy suka skodeng blog ni sebab tuan blog jujur ngan diri sendiri dan perasaan sendiri:)

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama