DIY Simple Sticker Label

Salam...

Sempena bersama2 meraikan Hari Belia Negara akhir bulan ni, saya dah decide nk join booth The Right Brain Thinker (RBT)...

Saya tidak dapat menghadirkan diri, namun itu tidak mematahkan semangat saya untuk join sama...
Dorg mengalu2kan members yg nk letak barang, jadi saya pun apa lagi dengan penuh semnagat (tgk, sampa dah salah taip) memulunkan diri utk menjahit 100 items utk hari tersebut...

Setakat ni, dah siap 62 pcs items...
Eh, ye ke... Tapi tak nampak cam byk pun... Mybe sbb items kecik2 je yg say wat ni....
Disebabkan nk letak kat booth tu nanti maka kami wajib packing cantik2 dan letak label masing2...

Tadi dah minta adik wat design label yg tersangat simple...
Satu minit je dah siap dah... (tau la hang nk tgk Masked Rider W, sampai ati wat cepat2...)
Dah dapat tu, cepat2 saya pi ...... ala... pakwe ni kan... Jap, nk balas mesej jap...... Korang tgk gambar kat bawah ni dulu ek....


 Demi menjimatkan kos, saya print out sekeping label byk2 yg adik saya designkan tu lalu saya fotostate kat atas kertas sticker...
Abes citer.... 
<---kedekut.... X( ------>

Bukan kedekut... Meh nengok sini meh....


Gambarajah di atas menunjukkan 3 jenis label milik syarikat yg sama tetapi ditempah dari tempat yang berbeza...

LABEL YANG ADA MUKA SOTONG itu adalah sticker label saya yang pertama..
Ditempah di kedai printing dlm bentuk yg besar dan saya potong2 sendiri...
Siap selepas 2 hari...
Kos sekeping 30sen...


LABEL KUNING tu ialah sticker label kedua yg saya tempah dari sorg member...
Ditempah dalam bentuk yg besar gak dan sy potong2 sendiri...
Siap lepas 4 minggu....
Kos sekeping 40sen...

LABEL IJAU tu ialah yg adik saya designkan dalam temph 1 minit.. (Adik saya student Art n Design Tahun 3 sbb tu la teror sgt bab2 komputer ni... TAk cam sy cuma tau guna tenet....) 
Kemudian saya print dlm kertas A4 dan pegi fostostate kat kedai depan tu...
Siap dalam setengah jam....
Kos 2sen sekeping.... DUA SEN tau.. Bukan 20sen....

Tanpa befikir panjang PEMENANGNYA IALAH...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


LABEL IJAU YG TERSANGAT COMEY INI...

Ulasan Juri:

"Label Ijau memang layak menang kerana pemilihan warna yg tepat dan sesuai dgn bentuknya yg comel serta menepati ciri2 syarikat"

"Saya belom pernah melihat label yg begitu simple, memikat hati dan dalam masa yg sama audience terus dapat menerima mesej yg ingin disampaikan."

"Ia jauh lebih murah, siap dalam tempoh yang sangat pantas, ringkas dan tidak terlalu banyak warna serta corak. Sekali tengok, mata terus tertumpu pada penegasan utama itu."

Kesimpulannya : SIMPLE (baca cheaper) is BETTER

Wassalam...

7 Ulasan

  1. Tq share the good idea. bkn kedekut tp kita perlu berfikir utk minimakan kos.kiranya Asma ok ah pakai stiker paper saya pakai kertas A4 berwarna yang biasa kendian photostat.

    BalasPadam
  2. PAstu Halizda gam ek...
    Sy jenis jari besar, kalo gam confirm comot... Tu pasal guna sticker.. Huhuhu,,... :D

    BalasPadam
  3. simple n straight to the point...mmg winner :)

    BalasPadam
  4. Kak ZAi: Kan.. Kdg2 simple is better... :)

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. Kertas sticker biasa.. Bukan yg kilat...
      Nk try gak yg kilat nanti.. :>

      Padam
  6. sticker ijau tu kertas kilat ke yg biasa?

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama