Bantal Baby Boy

SAlam...

Ni 2 biji batal yg saya wat aritu....


1st time wat bantal utk baby...


Sy cuma jahit tulisan.. YG lain2 tu upah org laen jaet... 
Kasar kan jahitan tu...

Sekarang ni (bukan sekarang je, malah dah berbulan2 lepas lagi) RightBrain Thinkers Group asyik discuss pasal ceduk2 design... Walapun kita tak patternkan design sendiri (maybe sbb ramai tak tau camne nk patternkan design) tapi terkilan sgt bila tgk design kita, org lain duk buat, paparkan di blog masing2 dan jual...

Although, it's not a big deal bg mereka, tapi utk hasilkan sesuatu yg novel atas dasar kreativiti sendiri adalah satu proses yg amat menyaketkan kepala sebenarnya...

YG paling best bila ada yg copy gambar dan terus tepek je gambar yg sama kat blog masing2... Sebelom post tu of course la dorg crops dulu kan.. Saya belom pernah kene, tapi dah ramai sangat yg kena...

Harap2 saya tak kena la sebab design saya pun biasa2 je (dan design yg novel mmg saya tak upload. Better jual offline je)...

Skrg ni everytime nak upload gambar, saya mesti nak pikir 14 kali... Kalo design yg biasa2 tu tak kesah la.. Tapi kalo design rekaan sendiri, selalu je tak jadi post.. Sebabnya mesti la takot...

Baru2 ni saya check kat statistic dan dapati sepanjang 2 minggu ni ada ramai yg copy gambar dari blog saya.. Tu yg cuak tu.. Paling byk gambar felt dan gambar design yg comey2... Tertanya2 depan nk watpe ngn gambo tu...

Kalo sebagai rujukan takpe la.. Jgn tetiba tepek kat blog sendiri n claim hasil jahitan sendiri... Kalo ada pun yg wat camtu, jgn sampai saya jumpa.. Sebab saya bukan crafter yg lemah lembut gemalai...

Saya crafter merangkap Orang Super Saiya yg akan memporak-perandakan bumi bila dah marah <--hyperbola...

Wassalam....

4 Ulasan

  1. betul tu..
    boleh tengok, tp usah la mencuri idea tu bulat2.. pe lagi nk kopi pes design orang dan claim ia hak kita.
    cuba cari kelainan dan gaya sendiri..

    BalasPadam
  2. kalau ambil idea orang, tapi olah semula ikut kreativiti sendiri..macamana pulak ye :)

    BalasPadam
  3. ayeen penah jumpa org amek pic butang dan ribbon yg ayeen jual...bila tanya dia kata dia google jer...tapi bila ayeen pikir balik, kalau memang btol nak jual benda tu, watpe nak google amek gambar, amek jer gambar sendri, gmbr yg korang nak jual barang tu...ishhh, agak menyirap rasanya, since tu ayeen rajinkan diri boh watermark

    BalasPadam
  4. Tuah: Kan.. Menjadikan kraft org lain sbg inspirasi mmg normal. Tp kene pandai la adjust ikot signature sndri...

    Ibu MUda: Itu ok, namanya Inovatif.. Mmg tak seme org kreatif dlm mencipta sesuatu yg baru. Tp inovatif seme org leh buat.. Negara Jepun pun maju hasil inovasi, bukan kreativity...

    Ayeen: Betul tu Ayeen.. Kalo dia nak jual brg, nape tak capture gambar brg2 kepunyaan sendiri. Nape amik gambar org lain... Sy pun nk boh watermark tapi tak penah berjaya buat yg cantik... :(

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama